Den kinesiska musikjätten visar musklerna

Tencent Music Entertainment är det ledande företaget för streamingtjänster för musik på den kinesiska marknaden. Bolaget är ett joint venture mellan Tencent och Spotify. Bolaget startades år 2016 när Tencent köpte upp China Music Corporation för att ge sig in på marknaden för musikstreamingtjänster.

I juli år 2018 köpte Sony/ATV Music Publishing en andel i bolaget. I december samma år var det dags för bolagets börsnotering, den största i USA sedan Alibaba, enligt Financial Times. Kursen i nyemissionen sattes till 13 dollar, i botten av det indikerade intervallet på 13-15 dollar. Det värderade bolaget till nästan 200 miljarder kronor. Sedan årsskiftet är aktien upp 60 procent, och på ett år har aktien stigit 200 procent.  

Tencent Music Entertainment Group investerar

Under pandemin har Tencent Music Entertainment fortsatt att investera. Efter att ha köpt in sig i Radio Music Warehouse i april år 2020 satsar bolaget nu även på musiklösningar för kontor och affärer i Kina. I januari i år annonserades även köpet av Lazy Audio, en plattform för ljudböcker och poddar. Affären beräknas vara klar under första halvåret 2021.

Ökat resultat för musikjätten

Många har arbetat hemifrån under pandemin, och även under ledigheter har människor varit hemma – vilket har gynnat Tencent Music Entertainment. Bolaget erbjuder inte bara streamad musik utan även plattformar för karaoke och direktsända konserter och shower. Det är de sociala underhållningstjänsterna som driver försäljningen, enligt Reuters.

Tencent Music Entertainment Groups omsättning steg med 14,3 procent i det fjärde kvartalet, tack vare fler betalande abonnenter och en återhämtning i annonsförsäljningen, enligt Reuters. Bolaget har nu över 56 miljoner betalande användare för musiktjänsten online. Totala intäkter för bolaget, som styrs av tech-giganten Tencent Holdings Ltd, uppgick i det fjärde kvartalet till 8,34 miljarder yuan (motsvarande nästan 11 miljarder svenska kronor), och överträffade därmed förväntningarna på 8,33 miljarder yuan.

Resultatet till aktieägarna steg till 1,2 miljarder yuan i kvartalet, jämfört med 1,04 miljarder yuan för motsvarande period föregående år. Samtidigt meddelar Tencent Music Entertainment Group och Warner Music att de kommit överens om ett utökat, flerårigt licensavtal och avser att starta ett joint venture-bolag i Kina.

Den kinesiska musikjätten steg 3 procent i den amerikanska börsöppningen den 23 mars på en amerikansk börs som öppnade svagt ner. 

Facebook Comments

Nordic Home Talk
Compare items
  • Total (0)
Compare
0