Att resa ska vara en njutning, men för många har det istället blivit en källa till frustration. Enligt Råd & Röns senaste Svarta lista toppar flera flygbolag statistiken över företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut. Här är de fem flygbolag som fått flest klagomål under 2025:
1. Ryanair
Det irländska lågprisbolaget har 25 ärenden kopplade till inställda och försenade flyg. ARN rekommenderar att företaget ersätter kunderna med totalt 174 311 kronor.

2. Wizz Air
Det ungerska flygbolaget har 14 ärenden gällande försenade, inställda och nekade flygningar. ARN rekommenderar att kunderna ersätts med 135 525 kronor.
3. KLM Royal Dutch Airlines
Det nederländska flygbolaget har 13 ärenden som rör bland annat inställda flygningar. Totalt rekommenderar ARN att företaget ersätter kunderna med 116 487 kronor.

4. Thai Airways
Det thailändska flygbolaget har elva ärenden som bland annat rör inställda flygningar. Totalt rekommenderas företaget ersätta sina kunder med 131 076 kronor.
5. Qatar Airways
Det qatariska flygbolaget har nio ärenden som rör bland annat förstört bagage och inställda flyg. ARN rekommenderar att företaget ersätter sina kunder med sammanlagt 96 462 kronor.
Vad betyder detta för dig som resenär? Att känna till vilka bolag som tidigare inte följt ARN:s rekommendationer kan vara avgörande för en trygg och säker reseupplevelse. Innan du bokar din nästa resa, överväg att kontrollera flygbolagets historik när det gäller kundklagomål och deras vilja att följa rekommenderade ersättningar. Din trygghet som resenär börjar med informerade val.