5 goda skötselråd för din fina båt

Båtliv kan njutas i många olika former: i kanot eller kajak, i snurrebåt, i beboeliga motor- eller segelbåtar med flera. Hur du underhåller din båt beror mest på vilken material den är byggd i, hur stor den är och vilken typ av motor den har. Båtunderhåll är inte speciellt svårt men det kräver lite tid och pengar.

1. Underhåll av plast, aluminium, trä eller stål

  • Ny för tiden är de flesta båtar byggda av plast (glasfiber). De kräver att man tvättar av smuts och vaxar dem före varje säsong för att plasten ska hålla sig blank och fin. 
  • Båtar byggda av aluminium kräver minimalt med underhåll. En del har dock ett innerskrov av plast vilket bör skötas om precis som en plastbåt.
  • På stålbåtar måste metallen vara skyddad av färg eller något annat som är vattentätt för att inte börja rosta, precis som på bilar.

2. Båtmotorn ska servas årligen

  • Precis som en bilmotor måste båtens motor få en årlig service, ny olja och slitdelar kontrollerade eller utbytta. 
  • De måste även vinterkonserveras för att inte frysa sönder under vintern. Detta är jobb som en normalhändig person ofta klarar att göra själv och det finns många tips och råd på nätet om hur man går tillväga. Oftast står det även i motorns instruktionsbok. 
  • Motorbåtar som har inombordsmotorer har propellern på en rak axel från motorn via ett backslag eller på ett drev på akterspegeln. Både backslag och drev kräver underhåll vid jämna intervaller.

3. Översyn av segelbåten

  • På en segelbåt måste man kontrollera masten och alla vant och falls kondition. Det görs lättast när man mastar på båten på våren. Tar man inte av masten under vintern bör man bli upphissad en gång per år för en översyn. 
  • Segel bör ses över efter varje säsong och lämnas till en segelmakare om de behöver lagas. Samma sak med kapell som bäst lämnas till en kapellmakare för lagning och/eller tvätt.

4. Anoder

  • Alla båtar har på botten så kallade offeranoder  som måste ses över varje år och bytas vid behov. De skyddar de metalldelar, t. ex. en propeller, som är i kontakt med vattnet med så kallade galvaniska strömmar som kan fräta sönder dessa delar. 
  • Anoderna ska vara av olika material beroende på om båten ligger i söt- eller saltvatten. 

5. Borsttvätt hellre än bottenfärg

  • De flesta båtar måste ha bottenfärg om man inte väljer att istället tvätta botten i en borsttvätt eller spola av dem på en spolplatta. Då bottenfärg är giftigt för det marina livet är detta det mest miljövänliga alternativet. Vill man bottenmåla måste man göra det varje år. 
  • De flesta båtar kan tvättas i en borsttvätt. Många båtar kan man även tvätta själv från bryggan med hjälp av särskilda borstar.
Facebook Comments

Nordic Home Talk
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0